Cristian China-Birta – “Ce ne facem, dom’le, cu influencerii ăștia?”

Domnu’ Cristi ori s-a uitat la rubrica mea de cronică de carte și a considerat că mai trebuie populată, ori și-a zis că raza mea și geniul morții vor avea ceva de spus vizavi de volumul său. Oricare dintre variantele de mai sus ar reprezenta explicația eu aș spune că e de bine. Așa că hai să ne apucăm de treabă și să vedem ce este cu acest volum, primul al său dacă nu cumva mă înșeală memoria.

Primul lucru pe care l-am apreciat a fost și primul cu care am dat piept. Limbajul colocvial. Te-ai fi așteptat ca un volum ca acesta să abunde de tehnicalități și ca autorul să folosească un limbaj de business, limbaj pe care-l utilizează de altfel, sunt sigur, în activitatea zilnică. Nici pe departe. Consider că-n clipa când vine vorba de un asemenea subiect, ei, primul drum către succes, către a ajunge rapid și direct la cititor, este să folosești un limbaj accesibil. Excelent din punctul meu de vedere, inițiații și mai ales neinițiații în tematica abordată nu vor avea nici o problemă să citească și deopotrivă să înțeleagă despre ce este vorba cu influencerii. Am trecut prin destule cărți de specialitate pe care le-am citit cu greu chiar dacă eram de profil, Orbitoru’ și Solenoidu’ părând parfum pe lângă ele.

Al doilea punct forte al cărții este structura. Hai să nu spun că este excelentă, să nu creadă vreun deștept ceva, hai să spun că este inspirată. Din nou, sunt destul de rare cazurile când dintr-un volum tehnic se ițește o proveste logică, scalată, în treptem urmând un fir care pare extrem de natural. Asta ajută atât la ușurința în citire cât și la asimilarea rapidă a minimelor informații oferite (minime în unele cazuri, că na, pentru restul sunați la el și purtați o discuție de business). Bine de tot, curge fluent, neașteptat de fluent.

Nu-mi dau seama dacă volumul, așa cum este el în clipa de față, s-ar putea constitui într-un curs pentru facultățile de profil. Are baza necesară pentru asta, însă nu ar putea acoperi un semestru. Desigur, cu ceva lucruri adăugate și cu o metodă de predare care să includă și exemple directe, practice referitoare la unele dintre situațiile descrise acolo eu cred că ar putea să fie. Și cred că ar folosi. Cred asta având ca motiv simplitatea cu care este scris. Atenție, nu simplismul, ci simplitatea. Cred asta pentru că știu prin ce cursuri am trecut la viața mea, ce plictisitoare au fost și ce nimic am acumulat la finalul lor. Ei bine, din volumul ăsta se poate rămâne cu ceva. Măcar cu baza, până la urmă cu asta pleci din facultate. E ca la mine. Jurnalism, alea-alea, știre nu este când un câine mușcă un om, ci când un om mușcă un câine, bla-bla-bla și când am ajuns la Agerpres m-au rugat ăia să uit tot și să mă apuc să mă calific la locul de muncă. Ceea ce am și făcut. Ei bine, constat că bagajul de cunoștințe oferit de Cristi prin volumul ăsta ar fi unul care nu ar fi nevoie să fie uitat, dimpotrivă, este exact punctul de la care începi să te dezvolți, să te ramifici. Să aplici.

Ce am remarcat? Bine, asta se leagă puțin de primele două paragrafe, dar trebuie spus.

Vasile, patronul unui mic business, butic sau orice altceva, citind acest volum, poate decide mâine dacă are nevoie de influenceri. Nu doar atât. Poate decide pentru ce are nevoie de ei și poate decide și către ce influenceri să meargă, în funcție de ceea ce are la îndemână. La bani ne referim, desigur, influenceru’ tre’ să mănânce. Este drept, uneori mănâncă prea mult și nemeritat după părerea mea, dar asta este altă discuție. Patiseria din metrou de la Eroilor, aia care rar dă bon și nu are POS, poate decide mâine dacă apelează la un influencer pentru a se dezvolta. Fie ca brand awareness, fie pe selling. Aflați extrem de simplu care-i treaba și cu termenii ăștia, sunt explicați lejer.

Impresia finală este că am avut de-a face cu un brief extrem de bine executat, că tot avem o secțiune în care vi se explică la ce folosește el un brief când vrei să lucrezi cu influenceru’. La punct. Sau ca-n cărțile for dummies (apropo, dacă apărea în seria aia era exact ce trebuie, nu, nu glumesc și nu știrbesc nimic din volum, dar este un exemplu despre cum ar trebui să fie creionat un asemenea volum), este tot ce se poate mai aproape de așa ceva, doar că un pic extins.

Ce reproșez cărții? Ei, sunt și lucruri din astea.

Greșelile de punctuație, uneori și de topică și sintaxă. Nu-s multe, dar sunt. Aș mai fi trecut cu o corectură peste volum. Bine, acum vorbesc din punct de vedere al individului care a greșit corectura pe propriul său micuț volum deși cu nu mult timp înainte reușise ceva aproape perfect pe două volume și jumătate de peste 1.000 de pagini. Nimic nu este perfect. Dar greșelile se văd, la nivelul meu văd deja a doua ediție, corectată și adăugită.

Repetitivitatea unor termeni. Da, este ok ca pe Feisbuc/whatever să ne folosim la infinit de știi cum zic sau pardon my french sau X din Poplaca sau, și aici mă refer la un alt termen pentru care Cristi este cunoscut, foioioi. Într-un volum, oricât de colocvial s-ar dori el, oricât de apropiat de public, oricât de orice altceva, repetitivitatea asta deranjează. Mă rog, mă deranjează măcar pe mine, ilustru scriitor necunoscut. Consider că între adresarea ce trebuie abordată într-un volum și cea care este abordată pe rețelele de socializare trebuie să existe o minimă diferență. Și până la urmă a repeta lucrurile astea nu este ok nici când faci asta pe rețele sociale. Da, este parte din brand-ul tău, este patina ta, este chinezăria ta. Dar na, când treci la scris și te prezinți pe raft la librărie eu consider că lucrurile trebuie să se schimbe. Dar hei, nu este deranjant la modul la care să nu mai citești. Nici pe departe. Însă ai remarci cum se repetă anumite expresii și ai să te întrebi dacă nu puteau fi înlocuite, dacă nu se putea altfel.

Apoi vine reclama. Reclama la brand-ul reprezentat în piață. La Chinezu, la Kooperativa 2.0, adică la agenția pe care o conduce. O să observați că referirile de genul pentru mai multe detalii/etc dați un email la centaur@FirmăDeCentaur.ro nu sunt puține. Desigur, orice produs mediatic, cartea fiind unul, este și un instrument de reclamă. Pentru tine, pentru un terț, pentru orice credeți și vă doriți. Însă nu trebuie exagerat. Vreau să cred că asta se putea face la final cu o addenda care să completeze munca depusă, una care să conțină disponibilitatea de colaborare, cum se poate face ea, unde se poate face ea, când și cum trebuie abordat personajul. Pentru că în caz că nu știți trebuie să spun că omul are grijă de familia sa. La modul la care-n timpul săptămânii nu mai dați de el după 6pm, iar în weekend nu mai dați deloc de el. Ceea ce este de apreciat. Am fost un pic deranjat de abundența îndemnurilor de a fi contactat (sau să scriu #umpic? :D). Nu, din nou nu este nimic atât de grav. Cunoscându-l pe Cristi aș spune că asta este perfect normal. Omul are ceva din impetuozitatea lui Malmsteen de a merge înainte. Însă alții ar putea crede că asta este cartea sa fetish. Și nu este nici pe departe așa. Iar șansa de a fi considerat ceea ce nu este trebuia să fie evitată.

Mno, cam asta este.

V-o recomand? Da. O s-o citesc iar? Da. O consider utilă? Absolut, din tot sufletul, mai ales că se adresează tuturor. Celor care știu, celor care nu știu, celor care știu ceva dar vor să mai adauge. O consider perfectă? Nici pe departe, nu există așa ceva. O consider doar o lectură obligatorie pentru cei care se mișcă-n zona asta.

Desigur, mai sunt altele de discutat. Cât de fomiști sunt influencerii (Cristi chiar are câteva cuvinte legate de acest subiect), cât de ușor se sare dintr-o barcă în alta, ce pregătire le permite de fapt influencerilor să fie influenceri, ce credibilitate a adunat persoana respectivă pe un subiect/palier dat… dar astea sunt lucruri care nu fac obiectul acestui volum. Fiecare are o părere despre băieții/fetele care fac parte din, nu știu, poate tagma asta. Poate profesia asta.

Aici, în acest volum, este vorba strict despre cum trebuie să fie relația de business dintre ei și brand. Aia perfectă. Pe interese, facturi și rezultate. Muncim, nu? 🙂

Ah, uitasem: o puteți cumpăra de aici.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s